Peste 40 de oameni au participat la atelierul „Talk-show-ul radio și TV vs dezbaterea” cu Cătălin Striblea
Cătălin Striblea, unul dintre cei mai cunoscuți și experimentați jurnaliști din România, a fost moderatorul atelierului „Talk-show-ul radio și TV vs dezbaterea”, organizat pe 25 februarie de Școala de Jurnalism din Moldova (ȘJM). La acest workshop au participat peste 40 de jurnaliști de la diverse mass-media audiovizuale și online, studenți, liber-profesioniști, reprezentanți ai unor ONG-uri, comunicatori, lectori universitari și bibliotecari.
„Meseria noastră constă în a sta de vorbă”
Prima parte a atelierului s-a axat pe interviu și tehnicile de realizare a acestuia. Cătălin Striblea a subliniat ideea că anume acest gen jurnalistic stă la baza meseriei. „Toată viața noastră profesională pleacă de la interviu. Faceți schimb de idei. Vorbiți”, a menționat invitatul. Au urmat discuții despre cum trebuie să fie gândit un interviu, la ce urmează să se aștepte reporterii atunci când merg să-l ia, pentru cine fac interviul, care sunt vârsta, genul și interesele publicului etc. Cu alte cuvinte, cunoașterea celui sau a celei pentru care scriem reprezintă o parte din succesul interviului.
Cătălin Striblea a subliniat și faptul că, înainte de a lua un interviu, reporterul/reportera trebuie să realizeze o structură clară a acestuia, cu diverse tipuri de întrebări, să se documenteze foarte bine nu doar asupra subiectului, dar și în privința intervievatului. Moderatorul atelierului a discutat cu participanții și despre formularea întrebărilor pe subiecte delicate, cum îi facem pe intervievați să răspundă, dar și cum procedăm în cazul în care ei ezită să o facă. „Nu te duci niciodată nepregătit la un interviu. Jurnalistul este cel care stăpânește interviul. Când tu vibrezi, vibrează și publicul tău”, a punctat Cătălin Striblea.
„De ce jurnaliștii fac dezbateri și talk-show-uri?”
Această întrebare a deschis cea de-a doua parte a atelierului. Discuțiile s-au axat pe stabilirea clară a rolului jurnalistului și al publicului într-un talk-show și într-o dezbatere radio sau TV. Cătălin Striblea a evidențiat că trebuie să fie găsiți invitați interesanți, competenți și potriviți fiecărui subiect abordat la o emisiune sau alta. El a răspuns și la întrebarea „Ce să facem în cazul în care nu avem pe cine invita?”. În opinia jurnalistului de la București, publicul nu se uită la oamenii pe care nu-i cunoaște și din acest motiv devine greu să schimbi experții invitați. Din punctul său de vedere, menținerea unor personaje cunoscute și chemarea la emisiuni a noilor invitați ar fi una dintre soluțiile cele mai bune.
„Poți să faci jurnalism de calitate, consistent și să ai audiență?”
Această întrebare a trezit interes și polemici din partea participanților la atelier. Potrivit lui Cătălin Striblea, publicul s-a segmentat în ultimii ani, iar audiența nu este astăzi pe vechile media, cum ar fi posturile radio și TV. „Nu cred că jurnalismul echidistant poate aduce aici audiență mare. Oamenii se desprind de TV și pleacă spre online, acolo unde jurnalismul echidistant este apreciat. Temele importante pentru societate au început să fie discutate în social media”, a conchis trainerul.
Totodată, participanții la atelier au analizat fragmente din mai multe talk-show-uri radio și TV din România, au punctat greșelile care trebuie să fie evitate, au discutat despre cât de important este genericul unui talk-show, cum alegem prezentatorul potrivit, formatul emisiunii, dar și decorul din platoul de filmare. La final, Cătălin a răspuns la întrebările participanților, oferindu-le soluții și sfaturi utile.
„Despre ce vorbește lumea? Este întrebarea care găsește calea spre o mulțime de subiecte”, a reiterat, la finalul întâlnirii, Cătălin Striblea.
Jurnaliștii prezenți la atelier au afirmat că, deși cunoșteau în mare parte regulile discutate, au descoperit și au notat câteva idei și sfaturi importante, pe care le vor folosi în propriile emisiuni radio sau TV. Natalia Munteanu, autoare de podcast la EcoFM, a spus că și-a reconfirmat importanța documentării pentru realizarea unui interviu. „M-au fascinat metodele gândite de Cătălin, atenția la detaliile din documentare și tacticile aplicate, astfel încât să scoți informații interesante de la intervievat. Voi încerca și eu să realizez astfel de interviuri bune”, a declarat Natalia Munteanu.
O altă participantă la atelier, Irina Soltan, jurnalistă la Agora.md, a menționat că este de acord că, înainte de a realiza un interviu sau o emisiune, trebuie să știi cine este publicul tău. Ea a adăugat următoarele: „Am conștientizat cât de important este să ne cunoaștem publicul pentru care vorbim, să ajungem să gândim și să vedem cu ochii celor din fața ecranelor. Am subliniat cu două linii afirmația lui Cătălin Striblea: „O emisiune devine bună abia când tu, ca realizator, te-ai săturat de ea”.
Cristina Popescu, editoare-coordonatoare a redacției Actualități a Radio Moldova, a spus că: „Pentru a obține răspuns la o întrebare „mai delicată” trebuie să încerci să ajungi la interlocutor „prin metoda încălzirii”. E un secret și o îndeletnicire a fiecărui jurnalist. Trebuie să fim sociabili și să ne facem relații, contacte noi pentru a ne fi mai ușor să realizăm interviurile/emisiunile”.
De menționat că moderatorul acestui atelier, Cătălin Striblea, are o experiență de peste 30 de ani în jurnalism, a lucrat pentru BBC și câteva posturi de televiziune și radio din România, fiind și coautor al podcastului „Vorbitornicii”, dar și editorialist pentru mai multe publicații. De asemenea, este autorul emisiunii „România în direct” de la Radio Europa FM din București, o emisiune care este ascultată zilnic de aproape jumătate de milion de români.
Atelierul „Talk-show-ul radio și TV vs dezbaterea” a fost organizat de ȘJM cu susținerea financiară a Ambasadei SUA în Moldova.